21 Eylül 2014

Sema Gösterisinden Bir Kuble!

*Sema Nedir?
TDK tanımına göre; Mevlevi dervişlerinin ney, nısfiye vb. çalgılar eşliğinde, kollarını iki yana açıp dönerek yaptıkları ayin.
Peki biz bu ritüel hakkında ne biliyoruz. Maalessef hiçbir şey. Sultanahmet'te nerdeyse her kafede sema gösterisi var. Ve turistler tarafından çok ilgi çekici bulunuyor. Ama maalesef onlar da bizim gibi Sema hakkında bir şeyler bilmiyorlar. Çünkü biz onlara anlatmıyoruz. Gerçi biz de bilmiyoruz ki... Ne anlatalım.

Sultanahmette tanıştığım Koreli bir turist: voovv bu nedir diye sordu. Ben de tarzanca İngilizce ile dini bir ritüel dedim. O da beden diliyle dans ediyor dinle ne alaka demeye çalıştı. Ben de ona yarı beden dili yarı tarzanca İngilizce ile aşağıdaki yazanların bazılarını anlattım. Ve çok şaşırdılar ve çok mantıklı buldular semazenin hareketlerini. Sadece ellerin ne anlama geldiğini ve sema hareketinin anlamını anlatmam yetti. Velhasıl bazı şeyleri anlatmakla yükümlü olduğumuzu düşüyorum. Dil bilenlere sesleniyorum. Lütfen biraz cömert olun ve kültürümüzü anlatın.

Mesajımı verdikten sonra videomu da paylaşarak huzurlarınızdan ayrılıyorum :)


 

*Semazenin üstündeki beyaz kıyafete ” Tennure” denir. Kefeni simgeler.

Başındaki sarık “Sikke” dir.  Mezar taşını simgeler.

Bunların hepsi size ölümü anlatabilir. Ancak Sema ölümü değil yaşamı, tekrar doğmayı anlatır.

Sûretler aleminden, hâkikat alemine geçmeyi anlatır.

Sema için meydana çıkan Semazenlerin üzerinde siyah bir hırka olur. Hırkanın anlamı mezardır. Bunu çıkartıp başlarlar.

Yani yeniden doğuş.

Sema yapılmasının amacı, İnsan-ı Kâmil olmaktır: Anlamı  “hakka ulaşmış insan” demektir.

Sema yaparken 4 kere selam verilir. Bu İnsan-ı Kâmil olma yolundaki 4 mertebeyi,  kapıyı temsil eder. Bunlar:
1-Şeriat
2- Tarikat
3-Marifet
4-Hakikat kapısı.
Bu dört kapıdan geçmeden kâmil insan olunmaz.

Semazenlerin sağ eli göğe, sol eli yere bakar.  Bunun anlamı sağ eli Hak ‘tan alır,  yere dönük sol elle  halka verir.

Bu şekilde yeniden doğuş tamamlanmış olur.

Tabi ilahi doğuş...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder